FANDOM

Sztuczna inteligencja - zespół sztucznie wytworzonych mechanizmów, których celem jest naśladowanie inteligencji istot żywych. Jej występowanie jest charakterystyczne dla 1 sK.

Paradoks AnimusaEdytuj

Zasadę działania danego mechanizmu może zrozumieć tylko mechanizm o wyższym poziomie skomplikowania. Jasnym jest, że kalkulator nie jest w stanie zrozumieć tego jak sam funkcjonuje. Podobnie ludzki mózg nie jest w stanie objąć zasady własnego działania. Aby to zrobić, musiałby być bardziej skomplikowany od siebie samego, co prowadzi do oczywistego paradoksu.

Silna SI jest mechanizmem, który z definicji posiada moc obliczeniową zbliżoną do ludzkiego mózgu. W związku z tym jest podobnie do niego skomplikowana, przez co człowiek nie jest w stanie zrozumieć zasady jej działania. Sama SI również nie jest w stanie pojąć, jak dokładnie funkcjonuje.

Tworzenie SI polega na uruchomieniu programu, który w wyniku otrzymywania bodźców wejścia i wyjścia sam siebie zaczyna przemieniać. Podlega ewolucji sztucznie zapoczątkowanej przez twórców, którzy sami do końca nie rozumieją procesu. Podobny sposób kreacji nazywamy agnostycznym.

Podział SIEdytuj

Możemy wyróżnić następujące rodzaje sztucznej inteligencji:

  • soft lub weak SI - posiada zdolność samodzielnego wykonywania złożonych zadań, w których często pojawiają się czynniki nieprzewidziane przez twórców programu; nie potrafi wyciągać nowych wniosków i rozwijać własnego oprogramowania; znajduje się np. w autopilotach czy u miejskich maszyn sprzątających;
  • hard SI - przede wszystkim posiada zdolność wyciągania wniosków i uczenia się na ich podstawie; w maszynach jest stosowana tylko i wyłącznie z konkretnymi blokadami, które uniemożliwają całkowitą samodzielność; prędzej czy później każda hard SI zaczyna przejawiać cechy charakterystyczne dla istoty żywej, co budzi liczne kontrowersje natury etycznej.

Wirtualna osobowośćEdytuj

Wraz z wkroczeniem maszyn w sferę życia społecznego pojawiło się pojęcie wirtualnej osobowości (WO). Określa ono szczególny typ sztucznej inteligencji, który odpowiada za spontaniczne symulowanie pragnień, uczuć czy emocji. Zdarza się, że zaawansowane roboty, podobnie jak ludzie, nie mają pełnej kontroli nad własną wirtualną osobowością. Często posiada taki poziom skomplikowania, że zgodnie z paradoksem animusa jest niemożliwa do zrozumienia przez swojego posiadacza.