FANDOM

Skala Kardaszewa - skala technologicznego zaawansowania cywilizacji oraz klasyfikowania urządzeń i technologii, stworzona w 1964 przez rosyjskiego astronoma Nikołaja Kardaszewa i udoskonalona przez pisarza Isaaka Asimova.

Jednostką wykorzystywaną w skali jest Kardasz (sΚ). Określa typ cywilizacji lub - w przypadku klasyfikowania urządzeń i technologii - w jakim typie cywilizacji są one powszechne. W rzeczywistości skala jest mocno płynna i umowna, toteż wzbudza wiele dyskusji i wątpliwości oraz ma zastosowanie jedynie orientacyjne. Czasami stosuje się ułamki, przeważnie w zaokrągleniu do 0,5. Językowo przyjęła się formuła "należy do x sK".

Skala KardaszewaEdytuj

Zobacz też: Skala Kardaszewa - tabela

Podział głównyEdytuj

Typ 0 sK - każda początkująca cywilizacja.

Typ 1 sK - cywilizacja zdolna wykorzystywać całą energię swojej rodzimej planety. Potrafi zapobiegać klęskom żywiołowym, kontroluje pogodę, zaczęła kolonizować własny układ. Możliwe, że posiada technologię podróży międzyplanetarnych. Powszechne w niej są postistoty i sztuczna inteligencja.

Typ 2 sK - cywilizacja zdolna wykorzystywać całą energię swojej rodzimej gwiazdy. Posiada technologię podróży międzygwiezdnych oraz wiedzę niezbędną do tworzenia wielkich konstrukcji astroinżynieryjnych, takich jak pierścienie Nivena i sfery Dysona. W związku z rozgałęzieniem dziedzin nauki pojawia się w niej zjawisko kreacji agnostycznej, możliwe też, że powstają pierwsze preabsoluty. Ten typ cywilizacji bardzo często wybiera cybernetyczny kierunek rozwoju.

Typ 3 sK - cywilizacja zdolna wykorzystywać całą energię swojej rodzimej galaktyki. Pod względem technologicznym w dużym stopniu jest przedłużeniem typu 2. Rozwinęła metody konstrukcji astroinżynieryjnych, obejmując nimi nawet kilka układów. Najprawdopodobniej posiada paradygmatykę, a być może nawet podstawy chronotyki. Powszechne w niej są preabsoluty.

Typ 4 sK - cywilizacja zdolna wykorzystywać całą energię swojej rodzimej supergromady (przynajmniej kilka tysięcy galaktyk). Pod względem technologicznym w dużym stopniu jest przedłużeniem typu 3. Posiada rozwiniętą paradygmatykę, w tym chronotykę. Powszechnym w niej zjawiskiem są zaawansowane formy preabsolutów.

Podział hipotetycznyEdytuj

Typ 5 sK - cywilizacja zdolna wykorzystywać całą energię swojego rodzimego wszechświata. Z braku znajomości podobnych cywilizacji nie ma szczegółowych danych.

Typ 6 sK - cywilizacja zdolna wykorzystywać energię dostępną w kilku wszechświatach. Z braku znajomości podobnych cywiliazji nie ma szczegółowych danych.

Typ 7 sK - cywilzacja zdolna kreować wszechświaty. Z braku znajomości podobnych cywilazji nie ma szczegółowych danych.

Znane cywilizacje na skali KardaszewaEdytuj

Ludzkość z Układu SłonecznegoEdytuj

Układ Słoneczny w związku z pogrążeniem w licznych wojnach oraz ze względu na mały współczynnik chronoekspansji uważany jest za zacofany rejon. Należy do 0,77 sK.

Ludzkość z innych galaktykEdytuj

Cywilizacje ludzkie z Galaktyki Andromedy i Galaktyki Trójkąta w związku ze stosunkowo wysokim współczynnikiem chronoekspansji należą do 2 sK.

Kosmiczna SpołecznośćEdytuj

Najbardziej zaawansowane obszary Kosmicznej Społeczności określane są jako cywilizacje między 3 a 4 sK.

Zobacz teżEdytuj