FANDOM

Paradygmatyka - nauka zajmująca się przemianami i kreowaniem praw fizyki. Pozwala zmieniać, przeważnie lokalnie i chwilowo, fundamentalne oddziaływania we wszechświatach. Należy do 3 sK (i wyżej).

Do działów paradygmatyki zaliczamy między innymi:

  • chronotykę (tzw. temporalistykę - podróże w czasie, kompresja lub spowolnienie czasu, łączenie punktów temporalnych, analiza przeszłości i przyszłości)
  • lokalistykę (podróże w przestrzeni, bilokacja, deformacje przestrzeni, pętle przestrzenne, skróty przestrzenne, tunele czasoprzestrzenne)
  • metafizykę (np. tworzenie materii, manipulacje masą, operowanie optyką, władza nad grawitacją, zmiany podstawowych praw i sił rządzących fizyką świata)
  • multiwersykę (tworzenie wszechświatów, odrywanie i łączenie wszechświatów, wszechświaty kieszonkowe i nieskończone, czarne dziury między wszechświatami)
  • probabilistykę (operowanie prawem prawdopodobieństwa, zwiększanie szans na zaistnienie czegoś, zarządzanie zbiegami okoliczności)
  • kwantykę (wiedza o nadajnikach kwantowych, możliwość splątywania dowolnych obiektów, kwantowe splątanie myśli, kwantowe konsole zmysłów, kwantowe transportery)

Maszyny paradygmatyczneEdytuj

Pierwsze maszyny paradygmatyczne przypominały olbrzymie fabryki naszpikowane nowoczesną technologią. Można je porównać do miejsc takich jak Wielki Zderzacz Hadronów. Z czasem udało się zminiaturyzować podzespoły, a także opracować techniki zamykania maszyn w podręcznych, kieszonkowych wszechświatach. Warto jednak zapamiętać ogólną zasadę: im większa maszyna, tym większy ma zasięg i moc oddziaływania. A im lepiej rozwinięta technologia tym te maszyny są mniejsze i bardziej wydajniejsze. Zdarzają się urządzenia ważące ok. dwie tony i mające rozmiary małej lodówki. Za to największe często przekraczają średnice nawet kilkunastu kilometrów.

Wielu naukowców do najbardziej zaawansowanych maszyn paradygmatycznych na świecie zalicza prometejskie Artefakty. Najmniejsze miały rozmiar... pudełka zapałek.

WAŻNE! Oddziaływanie paradygmatyczne jest niemożliwe bez wykorzystania skomplikowanych maszyn. Paradygmatyk bez maszyny może być co najwyżej teoretykiem. Paradygmatyka staje się jednością z ciałem dopiero od około 4 - 5 sK.

HistoriaEdytuj

Ludzkość nie posiada aparatury, która umożliwiłaby dogłębne zbadanie natury oddziaływań paradygmatycznych. Większość informacji, które otrzymaliśmy, pochodzą od obcych. Zostały przekazana przez Kosmiczną Społeczność w ramach pomocy technologicznej. Najobszerniejszych informacji dostarczył frorgiański poemat Virl'za. Dzięki niemu ludzkość skonstruowała własne teorie na temat natury wszechrzeczy.

Kluczowe pojęciaEdytuj

Logos - najmniejsza cząstka, którą jest w stanie wykryć maszyna paradygmatyczna. Właśnie z takich cząstek powstają reguły. Mówi się o tym, że logosem rządzi matematyka w czystej postaci.

Reguła - fragment kodu dowolnego paradygmatu. Każdy paradygmat składa się z wielu reguł, które dopiero wspólnie określają jak działa dane prawo we wszechświecie. Manipulując regułami można zmieniać poszczególne parametry danego oddziaływania.

Paradygmat - prawo danego wszechświata. Każdy wszechświat posiada wiele paradygmatów, z których każdy ma charakter ostateczny (tzn. paradygmatów nie można do siebie sprowadzać, są niezależne).

Struktura - zbiór wszystkich paradygmatów danego wszechświata. Niektóre wszechświaty posiadają ledwie kilka paradygmatów, są i takie, które mają ich wiele bilionów.

Otchłań - stan charakteryzujący się brakiem czasu i przestrzeni. Według niektórych teorii to tutaj powstają wszechświaty. Wyłaniają się one z nicości dzięki temu, że równocześnie wyzwala się przeciwny ładunek - antymateria.

Przykład:

Nasz wszechświat znajduje się w nicości. W jego strukturze znajduje się paradygmat grawitacji. Składa się on z wielu reguł, choćby takich jak zasięg oddziaływania, stała grawitacyjna, czy kształt grawitonu. Sama stała grawitacyjna jest opisane przez wiele milionów logosów.

Przykładowa rozmowa paradygmatyków:

- Długo jeszcze potrwa to łamanie struktury?

- Chwila moment, tylko podepnę się do prędkości czasu.

- Pospiesz się! Dopóki nie zmodyfikujesz reguły przepływu, nie wyrwiemy się z pętli wykładniczej.

- Najpierw i tak muszę odblokować dostęp do grawitacji. Jej powiązanie z paradygmatem masy zostało dziwnie zmienione. I sam układ logosów jest nietypowy, jakby ktoś go zmodyfikował.

- Przeanalizuj regułę, w której zapisano stałą grawitacji. Jeśli została zmieniona, masa może generować dużo większe przyciąganie.

Poemat Virl'zaEdytuj

w budowie...

Wyjaśnienie naukoweEdytuj

w budowie...